Vad kostar ett körkort?

Att ansöka om körkortstillstånd kostar 220 kronor.
Du betalar till Transportstyrelsen
när du skickar in körkortstillståndet.
Kunskapsprov hos Trafikverket kostar 325 kronor.

Körprov för behörighet B, B96, C1, C, D1 och D,
det vill säga bil, bil med tyngre släp, lastbil och buss, kostar 800 kronor.

Körprov för andra behörigheter kostar 1650 kronor.

Att tillverka körkortet kostar 150 kronor.

Fotografering kostar 80 kronor 
när du blir fotograferad på Trafikverkets förarprovskontor
före du gör kunskapsprovet.
Om du gör proven på kvällen eller på en helg kostar det mer.

Ett exempel på vad det kan kosta tillsammans:

Avgifterna för ett körkort för vanlig personbil blir tillsammans

Körkortstillstånd 220
Kunskapsprov 325
Körprov 800
Tillverkning av körkort 150
Foto 80
--------------------------------------
Summa: 1575 kronor

Läs mer

Vad kostar utbildningen?
Vad kostar ett nytt körkort?
Vad kostar ansökan om
att behålla körkort för lastbil eller buss?
Vad kostar ett nytt körkort
efter att det varit återkallat?
Vad kostar ett förarbevis?
Du betalar ansökan till Transportstyrelsen
Så här betalar du för körkort och förarbevis
Har du fått en betalningspåminnelse
om avgift för förarprov?

Om du inte betalar avgiften för förarprov