Om du har klarat både kunskapsprovet
och körprovet ska du få ditt körkort.
Men först får du ett bevis om körkort.
Bevis om körkort är ett papper
som du ska ha med dig
när du kör tills du får ditt riktiga körkort.
Du ska också alltid ha med dig en giltig legitimation.
Du får bara använda bevis om körkort i ett år.
Sedan måste du ha ett riktigt körkort.
Om du inte har fotograferat dig
får du en blankett som kallas grundhandling med posten.
På grundhandlingen ska du klistra ett fotografi av dig själv,
skriva din namnteckning och skicka till Transportstyrelsen.
När ditt körkort är klart
skickar Transportstyrelsen det till dig med posten.
Du måste själv hämta ut körkortet.
Ingen annan får hämta det åt dig.
Transportstyrelsen skickar också ett inbetalningskort för körkortet
och för fotograferingen.
Inbetalningskortet ska du betala.
Det är kostnaden för körkortet.
Läs mer
Regler för körkort
Tillbaka